Tres dones

Entrada 27

L’exposició del Caixaforum no té res a veure amb la del MACBA, però hi vaig anar tenint força prejudicis. He vist alguns vídeos en els quals surt la Nimfa Bisbe, la comissària, i no em fa el pes. És una opinió del tot arbitrària, però el nom hi ajuda. Espero de tot cor que quan hi parli, si és que puc fer-ho, la conversa sigui fructífera i em canviï la percepció.

Hi ha obres genials, a la segona seu d’Art dos punts, i molta reflexió, però mal guiada i poc didàctica. Destaquen dues instal·lacions. La primera és de Mike Kelley que, amb una inscripció com ‘crawl worm!’, et convida a entrar-hi arrossegant-te. Un cop a dins, sents una mena d’incertesa o de por. Dues fogueres artificials il·luminen molt tènuement una cabanya de fusta amb pintades rupestres i una tela estripada. L’altra és la de Joseph Beuys, una mena de cel·la de plom amb les parets rascades. Fa l’efecte que altres abans que tu hi entressis, sentint la soledat, haguessin volgut matar l’avorriment que els embogia escrivint a la paret amb l’ungla el so de l’eco de les seves pròpies passes.

A la tarda vaig anar un altre cop a la plaça de la Catedral a cobrir un acte de La Setmana per a Núvol. La Laura Borràs, una professora de teoria de la literatura que vaig tenir a primer de carrera, es passejava amb un vestit groc i unes sabates del mateix to perquè se la pogués veure des de qualsevol punt de la fira. Estava envoltada d’un grup de persones grans i un d’ells ensenyava amb orgull un llibre signat per Salvador Espriu. La Borràs es va allunyar un parell de passes i va treure el seu iPad blau per fer-los una foto. És una dona molt moderna i mediàtica, ella.

Encara faltava una estona perquè comencés l’acte en el qual participava la Carme Riera, així que vaig passar a saludar l’Aniol de l’editorial Periscopi. Amb cara de circumstàncies em va dir que alguns llibreters els havien picat la cresta per culpa del meu article, però estaven contents perquè l’havia llegit molta gent i havien aconseguit un alt nivell de convocatòria a la roda de premsa que havien fet al migdia. Vaig aprofitar per comprar el llibre d’en Tuli i vaig anar a esperar-me a primera fila.

Una dona baixeta, fumadora i amb un somriure sorneguer, va arribar la primera. A la primera fila, es va mirar el paperet de Reservat pel TR3SC que hi havia a la cadira i em va dir, gairebé fent-me l’ullet: Els prendrem el lloc. Es va asseure davant meu i, un cop asseguda, va girar el cap per mirar-me: Ets de La Setmana, tu? Li vaig respondre que no, que jo era allà de part de Núvol per fer una petita crònica. Ah, pel Núvol, va dir.

Quan l’acte ja havia començat, va arribar un home amb poc cabell, samarreta de Joy Division i ulleres de pasta grosses. Anava acompanyat d’un altre, potser una mica més jove. Tots dos es van asseure en places reservades pel TR3SC que encara no s’havien omplert. Va fer dos petons a la dona del somriure sorneguer i es van fer les preguntes de cortesia amb una mica més d’eufòria de la normal. No sabria dir si era sincera.

El que era més jove, i tenia cabell, va marxar al cap de molt poc sense dir res. El de les ulleres de pasta se’l va quedar mirant fixament, com si l’acabessin de deixar plantat en un moment en el qual ell, per compromís, no podia abandonar el lloc on era. Fins al cap d’uns minuts no va aconseguir recuperar-se. Llavors, va tornar a mirar l’escenari i va forçar les comissures dels llavis per esbossar una cara positiva.

Per un comentari de la Carme Riera vaig saber que la dona baixeta era la Pilar Beltran, editora d’Edicions 62. Em semblava tenir davant meu la viva imatge, entre clàssica i llegendària, de la figura de l’editor: persona de classe amb moviments estudiats, quasi tan protagonista com el propi autor; intel·ligent, però amb un punt de malícia; fumadora de cigarrets amb el broquet de color blanc, i burleta.

Anuncis

Deixa un comentari

